بگذار مستت کند انگور نابِ زندگی

17 خودکشی دانش آموزی

/

خبر کوتاه و هولناک بود! خودکشی 17 دانش آموز در یک سال اخیر!

در حد یک جامعه شناس نمی توان به شرح و بسط موضوع از چرایی اقدام به خودکشی گرفته تا تاثیرات آن بر جامعه پرداخت، چرا که نه دانشش را دارا هستم و نه تجربه اش را! اما در مقام یک شهروند نمی توان این خبر را شنید و از آن به سادگی گذر کرد!

نزدیک به 1/5خودکشی در هر ماه . تازه اگر از موارد ناموفق و گزارش نشده آن صرفه نظر کنیم ! آمار باید بالاتر از این ها باشد ! آن هم نه در گستره ی جامعه . فقط در قشر دانش آموزان . برای واضح تر شدن عمق فاجعه و زوایای امر باید توجهتان را به خود کلمه ی دانش آموز جلب کنم! هر چند که مقامات آموزش و پرورش مخالف استفاده از واژه ی دانش آموز باشند و اصرار بر استفاده از کلمه ی نوجوان داشته باشند (رجوع به روزنامه وقایع الاتفاقیه در دی ماه 94) باز هم بر کسی پوشیده نیست که نقش اصلی تربیت و رشد فرد از بدو تولد و در ادامه ورود به جامعه، تا رسیدن به سن قاونی را خانواده و آموزش و پرورش ایفا می کنند . نقشی که باید توام با تربیت و پرورش، کنترلگر و حمایتگر باشد....

(مابقی را در ادامه مطلب بخوانید)

کم توجهی و یا بی توجهی خانواده ها ممکن است ریشه در خیلی از موارد در حوزه ی روانشناسی خانواده داشته باشد . که آن هم نه تنها خانواده بلکه سطح کلان تری را نشانه میرود. سطحی کلان تر با محتوای فرزند بیشتر زندگی بهتر! اینکه زاد و ولد بی رویه در راستای افزایش جمعیت بدون در نظر گرفتن توانمندی خانواده ها در پرورش فرزند نه تنها قانونی بلکه مورد تشویق و درخور پاداش  شده است.

بخش مهم تر آموزش و پرورش را هدف میگیرد! استفاده از نیروهایی با دانش کم و سیاست های سیستم در ارزش گذاری برای دانش آموزان و رویه ی تبدیل زندکی به رقابتی دارای برنده و بازنده !

اکثر این خودکشی ها ی ذکر شده در ادامه ی مردود شدن در امتحان ها ، کنکور و یا افت تحصیلی اتفاق افتاده اند .

آیا ارزش آدم ها به این گونه تعیین میشود که امتحان برنده و یا بازنده بودن در زندگی را تعیین می کند؟ پس بخش مهمتر نظیر سواد سیاسی، سواد اجتماعی ، روابط عمومی، سواد فرهنگی ، گسترش خلاقیت،  دانش بهداشتی و زیست محیطی در کدام دسته بندی قرار میگیرد؟

آموزش و پرورش کدام برنامه را برای پرورش و بالندگی این گونه موارد ریخته است، بدون اینکه ذهن دانش آموزان را در چارچوب بسته قرار داده باشد ؟

در چند مدرسه ی ما اصول مهارت های زندگی تدریس میشود؟ افت دانش آموزان به شکل جدی مورد بررسی قرار داده میشود ؟ آن بخش مهمتر تدریس میشود؟ هدفی جز کنکور قرار داده میشود؟ چرا نباید به والدین هم آموزش های لازم داد و آن ها را مجبور به گذراندن ورکشاپ ها کرد؟ برای بهداشت، برای بلوغ و ...؟

درست است که نگاه نباید یک طرفه باشد ، مطمعنا کمبود نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد و مشکلات آن ها نادیده گرفته نمی شود اما هیچ کدام از این ها دلیل بر شانه خالی کردن آموزش و پرورش از این مسئولیت ها نمی شود. رد پای آموزش پرورش غیر انکار است .

و بخشی از تقصیر گردن اوست! گردن سیاست های بازنده و برنده اش ! گردن عدم اهمیت به مهارت زندگی! گردن ارزش گذاری های نادرستش! کم توجهی اش! و از همه مهمتر شانه خالی کردنش!

نویسنده : انگور ۲ لایک:)
bahar ...
۲۹ خرداد ۱۵:۱۱
/: هییییییییییییییییی وای
پاسخ :
خیلی وحشتناااکه
♠Mãh§â♣ ...
۲۹ خرداد ۱۵:۱۲
من حتی از شنیدن این کلمه هم وحشت میکنم

خودکشی -_-
پاسخ :
من هم :(
آقاگل ‌‌‌‌
۲۹ خرداد ۱۵:۳۰
چی شده این جوون ها این شکلی شدن خدایا؟ 
کم طاقت شدن و کم ظرفیت.
من بعنوان یک مخاطب با چندتا از همین پدرها رابطه داشتم. میگفت میترسم ازش. میترسم که خدای ناکرده حرفی بزنم بهش. بره یک کار دست خودش و من بده. تو شهر کوچیک ما سالی یکی دو بار این اتفاق ها میافته متأسفانه :(

پاسخ :
نمیدونم دقیقا چرا؟؟؟
چیکار میشه کرد واقعا؟ چه کاری؟؟؟؟
هر کار ریشه ای انجام نشه میترسم این یکی دوبار در سال هی بیشتر و بیشتر بشه! آینده ی نگران کننده ایه برای جامعه
پریســـآتیـــــس : )
۲۹ خرداد ۱۵:۳۵
راستش من بہ این فکر میکنم کہ کشور ما خیلی عقب تر از این حرف ھاست (:
کشوری کہ نہ دولتش و نہ حتی اکثر مردمانش, درک سادہ ترین مسائل رو دارن و نہ تنھا میتونن با اون کنار بیان ! ھم مردم مقصرند، ھم دولت ! دولت مقصرند کہ رو خیلی چیزھا نظارت ندارند و اگر ھم دارند انقد متعصبانہ و سوءگیرانہ ھست کہ مردم واکنش نشون میدن .. و قسمت دیگہ مردم مقصرند! مردم ایران از اون دست مردمایی ھستند کہ در مقابل تغییر مقاومت میکنند، برای ھمین اونایی کہ یکم سیاست بلد باشن از ھمین مقاومت بی نفع خودشون و اھداف خودشون استفادہ میکنن !
بری وب و پیج و صفحہ ھای بچہ ھای شیر 17 سال رو ببینی تمام اندوہ عالم میاد تو دلت ! بسکہ فاز غمگین میزنن (بہ قول خودشون البتہ) .. من ھمیشہ معتقدم ھیچ چیز درست نمیشہ تا اولین حرکت رو خود مردم انجام بدن !  مردم ما حتی انجام دادن حرکت رو ھم بلد نیستن (: این دردہ بزرگترہ !

چقدر وحشتناک کہ نمرہ ملاک شہ برای یہ نفر و دلیلی برای امیدوار یا ناامید شدنش از زندگی باشہ
پاسخ :
من خیلی خیلی موااافقم با حرفات . با تمامی کلماتش . 
مردم ما واقها راجع به همه چی مقاونت می کنن حتی آگاهی! این نوشته بیشتر دلم میخواست نقدی باشه به آموزش و پروزش اما واقعا مردم سهمشون خیلی زیاده . انفعال بدی گرفتتمون.

باور نمی کنی یه بار یه جا مسابقه بود یه بچه 5 ساله تو اون مسابقه باخت! ازش پرسیدن چه حسی داری گفت : مرگ :|
فاطمه :-)
۲۹ خرداد ۱۶:۳۲
نمیشه همه مشکلاتو به اموزش پرورش نسبت داد یعنی آموزش خیلی مشکل داره ها از همه مهمترشم بحث مالیشه که رمق رو از معلمها میگیره اما خودکشی مختص جامعه ما نیست نمیخوام توجیه کنم یا مثلا بگم چون تو جوامع غربی هست حتما باید تو جامعه ما هم باشه اصلا!
یه بخش بزرگی از اینکه فک میکنن شکست تحصیلی ینی آخر خط برمیگرده به نحوه زندگیامون!بیکاری از یه طرف اونقد فشار میاره که پدرمادرا اصرار دارن به بچه هاشون که درس بخونن هم استرس وارد میکنن به بچه هم از نون خودشون میزنن که بذارنش کلاس کنکور و....از طرفی من فک میکنم آستانه تحمل پایین اومده به عبارتی بچه های این نسل لوس ترن!
نمیدونم تدریس مهارت زندگی چقدر مفیده شاید راست میگی در این باره نمیتونم اظهار نظر کنم 
و درآخر چون کارشناس نیستم نظرم فقط نظر شخصیه ممکنه درست یا غلط باشه:-) 
پاسخ :
من با بخش مالیش موافقم و اینو بازم از مشکلات آموزش پرورش میدونم . وافعاهم وقتی معلم 100 تا مشکل داشته باشه ایرادی نمیشه ازش گرفت که حواسش پرت باشه  و این وظیفه ی آموزش پرورش و حتی مراتب بالاتره که فکری به حالش بشه.چه چیزی مهمتر از پرورش نسل های بهتر هست؟ منم نمی گم همه مشکل آموزش و پرورشه . اما بخش زیادیش هست . من قبول دارم این تفکر به زندگی هامونم بر میگرده اما اصلاح این ها توی نسل جدید و تاثیرگذاری رو خانواده ها وظیفه ی آموزش پرورشه . 
نظر منم نظر شخصیه. اما وقتی مثلا آموزش و پرورش هیج تقصیری رو متوجه خودش نمی دونه واقعا شاکی میشم. 
اما واقعا این سیستم داره آدم هایی رو وارد جامعه می کنه که منفعل و سرکوب شده اند. هیچ شکل فکری ای رو برای خودشون ندارن . منم همین شکل بودم توی این نظلم آموزشی.
کلاسای مهارت زندگی واقعا به نظرم مهمه . اعتماد به نفس .  کنترل خشم . کارگروهی. اعتیاد و ...
اینا نه تنها به نظرم می تونه خودکشی رو آمارش رو کم کنه و اطلاعات خوبی از وضعیت ناحیه های مختلف بده و تاثیر مستقیمی روی بزهکاری و اعتیاد و ... داره و تاثیر خوبی رو خانواده ها.
اتفاقا من از نظراتون کلی خوشحال میشم که صحبت کنیم با هم . شاید من اشتباه فک کنم یا چیزایی باشه که ندونم و ...
مه‍ شید
۲۹ خرداد ۲۰:۵۹
رفیقم یک بررسی آسیب شناسی کرده بود
به دو نتیجه رسیدیم اکثر خودکشی‌ها دلایل تحصیلی و درسی و ترس از تنبیه داشتن 
و نه چیزهای کلیشه‌ایی که به ذهنمون میاد (مث حاملگی و از این دست)
دوم به سریعترین روش هم رخ دادن یعنی روشی که احتمال زنده موندن درصد کمی داشته باشه.
کاش بجای تشویق بیشتر کردن جمعیت شیعه ار سنی،  بچه دار شدن مدرک و دوره و اجازه می‌طلبید
پاسخ :
دقیقا ... منم همیشه فک میکردم ترس از تنبیه باید دلیل عمده اش باشه.
اما مورد دوم رو دقیق نمیدونم . تو یه جا نوشته بود بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی به ازای هر خودکشی 60 اقدام ناموفق هست!!! از بعضی از آدم ها که نجات داده بودنشون هم پرسیده بودن گفته بودن برای جلب توجه اینکارو کردیم. فک کنم هر کس واقعا قصد مردن داره سریع اینکار رو می کنه مگه اینکه بخواد که نجات داده بشه.
ای کااااش بود یه همچین چیزی
فاطمه :-)
۲۹ خرداد ۲۲:۳۲
راستی حالا جدا درونگرایی یا اشتباه حدس زدم؟:-( 
پاسخ :
کلا دلم نمیخواد خیلی شخصی بنویسم . یه طوری مینویسم شخصی ها رو که بقیه هم متوجهش بشن . شاید تو غال داستانک طوری ...
نه والا کسی به من نگفته بود درون گرایی :)) تو گفتی خوشحال شدم اصلا :))
ree raa
۲۹ خرداد ۲۳:۳۵
خوندن و شنیدنشون کلمه به کلمه درد داره...
یکی از بلاگرا یه بار نوشته بود یه دانش اموز از طرف مدرسه پدرشو میخوان بیاد ، بچه خودشو میکشه واسه این! فکر کن انگور!! ترس و ناامنی تا کجا!
این اشی که پخته شده همه توش سهم دارن، خانواده ای که یه سری ارزش های بی ارزش رو کردن تو گوش بچه ها، چقدر شنیدیدم قبول نشدن تو کنکور طرفو به خودکشی رسونده؟ تا اموزش و پرورش و سطح فرهنگ و به نظرم حتی این رفتار های اجتماعی! این آهنگایی که زیر لب نوجوونا هی زمزمه میشه!همه تو این ماجرا متهم ردیف اولن
پاسخ :
دقیقا !!! کلا عر عنجار یا معضلی یه زنجیره ی به هم پیوسته داره. این ترس از همون سیستم برنده و بازنده ساز میاد. 
حقیقتش اینه که فرد رو نمیشه تو جایگاه ما مواخذه کرد تا برای بقیه این اتفاق نیوفته . اما سیستم رو چرا. فرد خودش درست و غلط رو نمی دونه اما سیستم چرا
بخشی از حرفم درست یا غلط.، مهم اینه بیاین همه مون کنش و واکنش های اجتماعی و سیاسی داشته باشیم. و من چقدر خوشحالم که فهمیدم اونایی که اینجان فراتر رو میبینن ^_^
طاها میرویسی
۳۰ خرداد ۰۶:۰۵
خیلی عجیبه
کلی مشکل دارن دانش آموزا :/
پاسخ :
مشکل داشتنشون که عجیب نیس .  اما خب مقابله با مشکلشون عجیبه :/
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان