بگذار مستت کند انگور نابِ زندگی

به روایت کوبانی و زنانگی و آزادگی

/


از زنانگی ات دفاع میکنم
آن سان که جنگل از درختانش دفاع می کند
و موزه ی لوور از مونالیزا
و هلند از وان گوگ
و فلورانس از میکل آنژ
و سالزبورگ از موزارت
و پاریس از چشمهای الزا...*


دیروز یکم نوامبر بود. روز مقاومت کوبانی!

روز زنان کوبانی! روزی که بدون شک تحولیست در معنای کم رنگ شده ی هویتی زنان. معنای جدیدی است برای شکستن مطلق گرایی زیبایی بی همتای زنان و قدرت بی مانند مردان . نه فمنیستی است و نه مردستیز! که در این تحول نه " ایسم" ی در کار است و نه "ستیز" ی . تنها و تنها تحقق اسطوره ای واقعیت زنان است در جهان امروزی... . در تاریخ هر از چندگاهی افسانه و اسطوره ی زنانگی تحققی واقعی پبدا می کند و باز خاموش میشود. در تاریخ و مذهب نمادهایی ظاهر میشوند تبدیل به اسطوره میشوند  اما در حرکت جمعی در جوامع پیرو ابتر می مانند . خواه نماد های ملی باشند یا مذهبی ! خواه زنان در جنگ های جهانی باشند، خواه مادران در هشت سال دفاع مقدس! خواه مریم باشد در مسیحیت و خواه زینب در اسلام! فقط تعداد کمی همراه حرکت عظیم میشوند و بی نظیر بوتو میشوند! تعداد کمی تاچر میشوند ! و اکثر زنان از یک حرکت جمعی باز می مانند و در این نظام سرمایه داری حل میشوند و در این دنیای مصرف کنندگی رو به سمت کالا شدن میروند!

در این دنیا است که کوبانی قد علم می کند! در این زمان است که زنانگی مفهموم کم رنگ شده ی خود را باز میشناسد ! در اینجاست که مرز از بین میرود و همه انسان میشوند ! همه دفاع می شوند و همه پیروز...

دیروز, روز مقاومت کوبانی بود... روز پایداری در تحول مرزهای واقعیت ها و اسطوره ها...

آیا این زنان از تمامی اسطوره های زیبایی دنیا زیبا تر نیستند؟



*شعر از نزار قبانی
نویسنده : انگور ۲ لایک:)
b lue
۱۲ آبان ۲۳:۰۵
چه جالب. نمیدونستم انگور جان، کوبانی :)
پاسخ :
^_^
بای پولار
۱۳ آبان ۰۰:۰۶
راستش زیاد در موردشون شناخت و مطالعه ندارم. فقط یادمه زن و مرد اونجا دست به دست هم دادن و دوشادوش کنار هم جنگیدند و مقاومت کردند. هرچند اون موقع ها یادمه بیشتر برداشت ها قومیتی و جنسیتی بود از این زنان مبارز و همینا من رو زیاد علاقه‌مند به توجه کردن راجع بهشون نکرد. درست با نگاهی خلاف برداشت قشنگ تو.

راستی ببینم تو که کرد نیستی ؟!
پاسخ :
منم کلیت ماجرا و اخبار و اینا رو می دونم .
نه من کرد نیستم . منم خودم برداشت هایی رو که توش برتری به تفکیک قومیت و جنسیت باشه رو نمی پسندم . بد نیست شخصی به زن بودن و کرد بودن خودش افتخار کنه و سربلند باشه . عالی ام هست تا جایی که فک نکنه از بقیه برتره .
این که یه جا محاصره ی داعش بشه . زنانش تفنگ بردارن و همراه با مردان دفاع کنن و پیروز بشن انقدر قوی هست که نباید به هیچ چیزی که بهش خدشه وارد میکنه آلوده بشه
کفشدوزک بلاگ
۱۳ آبان ۱۸:۱۱
((-: شک نکن زیباترن
پاسخ :
اره منم مطمعنم به زیبایی چشمگیرشون
ree raa
۱۳ آبان ۲۲:۲۴
زیبایی...

برم در موردشون سرچ کنم

ممنونم انگور ، هربار میام اینجا باید کلی تشکر کنم اینقدر همه چی خوبه !:)
پاسخ :
ای بابا هر باز میاین  باید من رو خجالت زده کنین؟ ^_^ <3

بای پولار
۱۴ آبان ۱۵:۳۶
راستش رو بخوای من هرجا چیزی ازشون می‌خوندم نویسنده‌ش یا زن بود و یا کرد. و خب نگاه جنسیتی و قومیتیش رو به شدت درگیر این موضوع کرده بود طوری که حقیقت ماجرا و اون مفهوم مقاومت رو لوث کرده بودن. طوری که به شدت من رو زده کرد از توجه بیشتر به این موضوع.
پاسخ :
به هر حال من زنم و کرد نیستم... اما من حق میدم بهشون که بعد کوبانی هر کس بیشتر به کرد بودن و زن بودن خودش افتخار کنه ( افتخار بدون حس برتری)
آقاگل ‌‌‌‌
۱۴ آبان ۲۰:۱۱
کوبانی و زنان کوبانی...
روزهایی که مبارزه می کردند توی گوگل پلاس فعال تر بودم. چندتا دوست کورد داشتم.(هنوز هم دوستند.) اون روزها با گفته های اون ها در جریان کوبانی بودم.
جا داره اگر بگیم شیر زنان کوبانی.
پاسخ :
اره واقعا کاملا جا داره بگیم شیر زنان کوبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان